انواع کمردرد به همراه علائم و نشانه های آنبیماری های ستون فقرات

انواع کمردرد به همراه علائم و نشانه های آن

کمردرد

کمردرد از جمله بیماری های شایع است که حدود 80 درصد از افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار تجربه کرده اند. کمردرد عموما خود را به صورت اسپاسم هایی شدید نشان میدهد که مانع از خم و راست شدن بیمار می شود. عوامل مختلفی سبب بروز کمردرد می شود که از آسیب های وارده به کمر گرفته تا شکستگی ستون مهره ها ، از جمله عواملی هستند که سبب بروز این عارضه می شوند.

انواع کمردرد

کمردردهای مکانیکال

از شایع ترین انواع کمردرد می باشد که این نوع کمردرد با فعالیت تشدید می یابد و با استراحت بهتر می شود. از انواع کمردرد های مکانیال میتوان به پارگی دیسک، فاصله بین مهره ها، دردهای سیاتیکی کمر اشاره کرد.

کمردرد و انواع آن

کمردردهای ارجاعی

همان طور که از نام این کمردرد مشخص است این کمر درد جزو دردهای ارجاعی است و درد به قسمت های مختلفی از بدن ارجاع داده می شود. به طوری که وقتی بدن دچار یک ضایعه شده باشد و درد در آن ناحیه احساس شود و هم زمان با آن درد در محل دیگری هم درد احساس می شود.این نوع کمردرد ها عموما به ناحیه باسن نیز انتشار می یابند. از جمله کمردردهای ارجاعی عبارتنداز:

-دردهای فاست با انتشار به باسن یا ران
-دردهای لیگمانی با انتشار به باسن یا ران پا

کمردرد رادیکولار

این نوع کمردرد زمانی اتفاق می افتد که ریشه های عصبی در زیر نخاع تحت فشار قرار بگیرند. میزان درد کمر با درد رادیکولار ارتباطی زیادی با هم ندارند. این نوع کمردردها در ناحیه کمر درد کمتری احساس می شود و بیشت در دیگر تقاط بدن از جمله پاها و باسن درد احساس می شود.

کمردردهای التهابی

این نوع کمردردها با استراحت تشدید می یابد و اغلب بیماران صبح ها پس از بیدار شدن از خواب درد شدیدی را در ناحیه کمر خود احساس می کنند.این نوع کمردردها به دسته حاد و مزمن تقسیم می شوند که از جمله شایع ترین انوع کمردردهای التهابی شامل:

-آتروز کمر
-روماتیسم مفصلی
-کمردردهای ناشی از عفونت
-کمردردهای ناشی از تومورها و سرطان های نخاع

کمردرد

کمردر ناشی از سندروم دم اسبی

این سندروم بسیار خطرناک است و در صورتی که به موقع درمان نشود سبب بروز فلج دائمی در فرد خواهد شد.این اختلال زمانی آغاز می شود که ریشه های عصبی در زیر ناحیه نخاع تحت فشار قرار بگیرند.از جمله مهم ترین علائم این سندروم شامل:

-گزگز و بی حسی در اطراف ناحیه پری آنال (مقعد)
-بی اختیار ادرار
-ضعف پیش رونده در اندام های تحتانی

کمردردهای عصبی

این نوع کمردردها، به دلیل عواملی همچون عصبی شدن و ناراحت شدن آغاز می شوند؛ افراد در این نوع کمردرد اغلب اسپاسم عصلانی شدید را در کمر خود احساس می کنند که با کم شدن ناراحتی و عصبانیت بیمار این علائم نیز کمتر می شود.

بیشتر در مورد تخصص دکتر علیرضا شیخی بدانید:

جراح مغز

کمردردهای شغلی

از مهم ترین عواملی بروز کمردردهای شغلی شامل:

-اعمال فشار ونیروی مضاعف به کمر در حین کار
-وضعیت نامناسب ایستادن در هنگام کار
-نشستن و ایستادن های طولانی مدت
-خم شدن و راست شدن بیش از حد حین کار
-ساعت کاری طولانی مدت

کمردردهای دوران بارداری

کمردردهای دوران بارداری

افراد که مبتلا به کمردهای قبل از بارداری هستند در صورت درمان نشدن، به‌احتمال قریب به یقین دچار کمردرد در حاملگی خواهند شد. عوامل مختلفی سبب بروز کمردردهای دوران بارداری می شود که شامل:

-هورمون های دوارن بارداری از جمله هورمون پروژسترون و ریلکسین
-افزایش وزن جنین و فشار به کمر


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس