تعویض مفصل ران ممکن است کمر درد را کاهش دهدعمل های جراحی

تعویض مفصل ران ممکن است کمر درد را کاهش دهد

محققان بیمارستان جراحی تخصصی نیویورک بر 500 بیمار که تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران قرار گرفته بودند ، مطالعه کردند و یک سال بعد از عمل وضعیت آنها را پیگیری کردند. بیش از 40٪ درد از آنها در ناحیه تحتانی کمر قبل از جراحی مفصل ران درد گزارش کرده اند. از این گروه ، 82٪ شاهد از بین رفتن کمردرد خود بعد از عمل بودند. دکتر جاناتان ویگدورویک ، جراح مفصل ران و زانو در بیمارستان گفت: "درد در آنها کاملاً از بین رفته است."

 

ارتباط مفصل ران و کمر

وی گفت: متخصصان این حوزه سالهاست که ارتباط بین لگن و درد کمر را بررسی می کنند.

تعویض مفصل ران یک روش جراحی برای جایگزینی مفصل ران فرسوده یا آسیب دیده با مفصل ران مصنوعی است. به طور متوسط ​​، این عمل بسیار موفقیت آمیز است و طبق آمار بیمارستان جراحی تخصصی ، 95 درصد بیماران تسکین درد را تجربه می کنند.

دکتر کریگ دلا وال ، استاد جراحی ارتوپدی در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو گفت: "این یک روش جراحی عالی است." "روش های بسیار کمی در پزشکی وجود دارد که از نظر چگونگی انجام به میزان تعویض مفصل ران مفید هستند." اما ویگدورویک افزود: بیمارانی که قبل از جراحی مفصل ران برخی از روش های جراحی نخاعی را انجام داده اند ، نسبت به جمعیت عمومی پنج برابر میزان عوارض بیشتری را تجربه می کنند - که برای آنها میزان عوارض کمتر از 1 درصد است. این موضوع او را وادار کرد تا عمیق تر به درون ارتباط بین کمر و مفصل ران توجه کند.

ویگدورویک توضیح داد: "ما متوجه شده ایم که بیماری های خاصی وجود دارد که در آن یک مشکل ران می تواند استرس ناخواسته را بر روی کمر وارد کند."

او و محققانش می خواستند دریابند كه تعویض مفصل ران تا چه اندازه می تواند در رفع كمردرد مؤثر باشد ، و تعیین كنند كه بیماران بیشتر از چه مزیتی برخوردار هستند. به گفته ویگدورویک ، بیمارانی که کمردردشان بعد از عمل برطرف شد ، مبتلایان به "انعطاف ستون فقرات " بودند. هنگامی که ستون فقرات یک فرد انعطاف پذیر باشد ، سفتی و یا عملکرد ضعیف مفصل ران می تواند ستون فقرات را بیش از حد معمول حرکت دهد و باعث ایجاد درد می شود.

کسانی که انعطاف پذیری طبیعی در ستون فقرات دارند نیز احتمالاً دردشان برطرف می شود با گذر زمان. ویگدورشیک گفت: " بیمارانی هستند که کمردردشان بعد از تعویض مفصل ران به طور کامل از بین رفته است ، زیرا احتمالاً درد کمر آنها ناشی از عدم عملکرد صحیح ران آنها بوده است. اما کمردرد در بیماران مبتلا به سفتی ستون فقرات از بین نرفت. بیماران مبتلا به سفتی ستون فقرات در حال حاضر آرتروز جدی ستون فقرات دارند و جایگزینی ران برای تسکین درد آنها بعید است. اما چگونه می توان متوجه شد که آیا کمر درد با تعویض مفصل ران قابل برطرف شدن است یا خیر؟

با توجه به گفته های Vigdorchik ، درک این موضوع به تنهایی آسان نیست. وی گفت: "این کار در واقع به معاینه فیزیکی خوب و سپس تصویر برداری مناسب متکی است."

 

قبل از اینکه بیمار عمل جراحی تعویض مفصل ران انجام دهد ، جراحان معمولاً از وی در حالت دراز کشیده تصویر برداری می کنند. در این مطالعه ، محققان از بیماران قبل و بعد از عمل ، در حالت ایستاده و نشستن تصویر برداری صورت گرفت. این تصویر برداری به آنها اجازه می داد ببینند که لگن و ستون فقرات در ارتباط با یکدیگر چگونه حرکت می کنند و انعطاف پذیری ستون فقرات آنها را ارزیابی کنند ، زیرا بیمار از حالت ایستاده به حالت نشسته تغییر می کند. Vigdorchik  جراحان دیگر را به استفاده از این تصویر برداری تشویق کرد تا بیمارانی که کمر دردشان را با تعویض مفصل ران برطرف می کنند شناسایی کنند. وی همچنین به جراحان این رشته توصیه کرد که "به فراتر از مفصل ران فکر کنند."

ویگدورچی گفت: "هر وقت آنها به مفصل ران نگاه می کنند ، باید به کمر هم نیم نگاهی داشته باشند و هر زمان که به زانو نگاه می کنند ، باید به مفصل نیز نگاه کنند." وجود ارتباط بین مفصل ران و کمر برای متخصصان به خوبی شناخته شده است ، اما دلا وله گفت که این مطالعه نشان داد که چقدر مداوم و سازگار است. وی گفت: این مطالعه به جراحان در این زمینه "برخی از ابزارها برای پیش بینی اینکه کاهش درد کمر در کدام گروه از بیماران رخ می دهد ارائه می کند.

این مطالعه اخیراً در یک جلسه مجازی آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا به صورت آنلاین منتشر شد.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس