اسکولیوز در کودکانبیماری های ستون فقرات

اسکولیوز در کودکان

چگونه اسکولیوز ممکن است باعث تغییر شکل ستون فقرات در کودکان شود.

اسکولیوز در کودکان پیچیده اما نادر است

اسکولیوز شایعترین ناهنجاری ستون فقرات در کودکان در سنین مدرسه است. تقریباً هر سال 3 میلیون مورد جدید از این بیماری در ایالات متحده تشخیص داده می شود که بیشتر آنها اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان است. سالانه حدود 29000 عمل جراحی اسکولیوز در نوجوانان در ایالات متحده انجام می شود.

شش نوع اسکولیوز که ممکن است کودکان را درگیر کند، وجود دارد:

  1. اسکولیوز ایدیوپاتیک نوزاد در کودکان 0 تا 3 سال تشخیص داده می شود.
  2. اسکولیوز ایدیوپاتیک خردسالان در کودکان 4 تا 10 ساله تشخیص داده می شود.
  3. اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان در افراد 11 تا 18 ساله تشخیص داده می شود و رایج ترین نوع اسکولیوز است.
  4. اسکولیوز مادرزادی هنگامی رخ می افتد که ستون فقرات به درستی در رحم مادر رشد نکند.
  5. اسکولیوز عصبی عضلانی به دلیل اختلالات مغز ، نخاع و سیستم عضلانی ایجاد می شود.
  6. اسکولیوز سندرومیک به عنوان بخشی از یک سندرم یا اختلال زمینه ای ایجاد می شود (به عنوان مثال، سندرم مارفان ، دیستروفی عضلانی).

بسیاری از انواع اسکولیوز به نام ایدیوپاتیک هستند - این بدان معناست که هیچ علت مشخصی ندارند.

علاوه بر انواع ذکر شده در بالا ، متخصص ستون فقرات ممکن است از اسکولیوز شما به عنوان اسکولیوز زودرس یاد کند - اصطلاحی برای نوعی از اسکولیوز است که قبل از 10 سالگی تشخیص داده شده است.

 

تشخیص اسکولیوز در کودکان

غربالگری در مدرسه

برای بعضی از کودکان ، این مسئول بهداشت مدرسه است که ابتدا متوجه اسکولیوز می شود. در بسیاری از مدارس آمریکا ، کودکان در حدود کلاس پنجم یا ششم غربالگری می شوند. پرستار به طور کلی از تست خم شدن رو به جلو آدام استفاده می کند ، که رایج ترین آزمایش غربالگری فیزیکی برای اسکولیوز است. در طول این آزمایش ، کودک در حالی که بازوها را صاف به سمت بیرون قرار می دهد ، از کمر به جلو خم می شود ، طوری که گویی در استخر شنا می کند. این کار معمولاً ناهنجاری ها را نشان می دهد.

تست خم شدن رو به جلو آدام به شناسایی انحنای غیرمعمول کمک می کند ، اما نمی تواند میزان شدت انحنا را به شما بگوید. برای آن ، شما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

غربالگری فیزیکی و عصبی در مطب پزشک

از طریق سابقه پزشکی و خانوادگی پزشک ممکن است از آزمایش های فیزیکی زیر برای بررسی و اندازه گیری انحنا استفاده کند:

  • تست خم شدن رو به جلو آدام: مانند مسئول بهداشت مدرسه ، پزشک نیز ممکن است از این آزمایش برای دیدن انحنای غیر عادی استفاده کند.
  • تست Plumb line: این یک روش بررسی بصری سریع است تا ببینید آیا ستون فقرات صاف است یا خیر. در اسکولیوز ، خط شاقول به جای عبور از وسط باسن ، به سمت چپ یا راست ستون فقرات جابجا می شود .
  • اسکولیومتر: اگر پزشک قوز دنده مشاهده کند ، می تواند از اسکولیومتر برای اندازه گیری قوز استفاده کند. این تست بدون درد و غیرتهاجمی است.
  • طول پا: پاها برای تعیین اختلاف اندازه گیری و مقایسه می شوند.
  • لمس: پزشک با لمس ، ناهنجاری های ستون فقرات را تشخیص می دهد. دنده ها یا عضلات کمر ممکن است در یک طرف ستون فقرات بیشتر از طرف دیگر احساس برجستگی ایجاد کنند.
  • دامنه حرکت: پزشک میزان حرکات انطافی ، کششی ، خم شدن جانبی و چرخش ستون فقرات را در کودک اندازه گیری می کند. پزشک همچنین عدم تقارن را بررسی می کند.

علاوه بر معاینه فیزیکی ، پزشک معاینه عصبی نیز انجام می دهد. هدف بررسی مناطق بی حسی ، گزگز ، ضعف و سایر علائم عصبی است که ممکن است شامل تغییراتی در عملکرد روده یا مثانه باشد.

 

روش های تصویربرداری

پزشک روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ، سی تی اسکن و ام آر آی (MRI) را تجویز می کند. تصویربرداری به پزشک این امکان را می دهد تا دقیقاً ببیند کجا اسکولیوز بر ستون فقرات تأثیر می گذارد و میزان انحنای آن را تشخیص دهد. اینها برخی از مهمترین آزمایشاتی است که پزشک نیاز دارد ، زیرا برای برنامه ریزی برنامه درمانی ضروری است.

در حالی که ممکن است از MRI ​​و CT اسکن برای برخی از بیماران مشکوک به اسکولیوز استفاده شود ، رادیوگرافی روش تصویربرداری استاندارد برای شناسایی و نظارت بر روند انحنا است. برای دیدن کل طول ستون فقرات ، کودک ما هنگام عکسبرداری می ایستد. برای نشان دادن ماهیت کامل انحنا به طور معمول در رادیوگرافی دو نما گرفته می شود:

  • رادیوگرافی PA (خلفی - قدامی یا عقب به جلو) و جانبی (پهلو).
  • رادیوگرافی AP خم کناری (قدامی - خلفی ، یا جلو به عقب) انعطاف پذیری ستون فقرات را ارزیابی می کند.

نتایج رادیوگرافی به پزشک این امکان را می دهد که انحنا را بر اساس درجه آن اندازه و طبقه بندی کند.

  • انحنای بزرگتر از 25 درجه تا 30 درجه قابل توجه است.
  • انحنای بزرگتر از 45 درجه تا 50 درجه شدید است.

در حالی که رادیوگرافی برای نشان دادن ماهیت کامل اسکولیوز مهم است ، اما در تعیین سن و بلوغ اسکلت نیز مهم است. پیشرفت انحنا ممکن است با رسیدن کودک به بزرگسالی متوقف شود ، بنابراین دانستن اینکه چند سال از رشد باقی مانده برای برنامه ریزی درمانی ضروری است.

  • برای تشخیص سن اسکلت ، پزشک ممکن است عکس برداری از مچ دست انجام دهد و آن را با استاندارد مقایسه کند. این مقدار رشد باقی مانده و احتمال پیشرفت اسکولیوز را نشان می دهد.

رادیوگرافی برای تشخیص ضروری است ، اما از آن برای نظارت بر پیشرفت انحنا و هدایت تصمیمات درمانی مدتها پس از تشخیص اولیه استفاده می شود. این رادیوگرافی اضافی باعث نگرانی از اشعه - به ویژه قرار گرفتن در معرض بافت پستان شده است. برای کاهش هرگونه اثر سو، پزشکان تعداد رادیوگرافی را که بیمار هر سال دریافت می کند محدود می کنند و از محافظ سرب برای محافظت از بافت پستان استفاده می کنند.

 

روش های درمانی در کودکان مبتلا به اسکولیوز

شدت و علت اسكوليوز از عوامل مهمي هستند كه به تعيين برنامه درمانی اسكوليوز كمك مي كنند. سه گزینه درمان اولیه برای کودکان مبتلا به اسکولیوز وجود دارد: مشاهده ، مهار بند نخاعی و جراحی ستون فقرات.

بعضی اوقات ، مشاهده تنها درمانی است که تضمین می شود. در صورت نیاز به درمان پیشگیرانه تر ، مهاربندی نخاعی راهی استاندارد برای کمک به مدیریت یا جلوگیری از پیشرفت انحنا و بهبود تغییر شکل است. شما می توانید همه موارد مربوط به این روش را در ترمیم نخاعی بخوانید: یک گزینه درمانی برای اسکولیوز در کودکان.

برای موارد پیشرفته اسکولیوز ، پزشک ممکن است نوعی جراحی ستون فقرات به نام فیوژن ستون فقرات و ابزار گذاری برای درمان تغییر شکل توصیه کند.

 

زندگی با اسکولیوز

درک اینکه کودک شما اسکولیوز دارد دشوار است. ممکن است احساس نگرانی کنید چرا که وضعیت آنها باعث می شود آنها با همسالان خود متفاوت باشند یا ممکن است از خود بپرسید که آیا فرزند شما قادر به انجام همان فعالیت های دیگر بچه ها است؟ با تشخیص زودهنگام و ایجاد یک شبکه حمایتی از خانواده و دوستان ، کودک شما متوجه می شود که اسکولیوز بین او و زندگی مانع ایجاد نخواهد کرد.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس