تومور متاستاتیک ستون فقراتبیماری های ستون فقرات

تومور متاستاتیک ستون فقرات

تخمین زده می شود که سرطان متاستاتیک شامل 70 درصد از کل تومورهای ستون فقرات باشد.
اگر پزشک شما بگوید تومور ستون فقرات شما متاستاتیک است، این بدان معناست که سرطان از ناحیه دیگری از بدن شروع شده و سپس به کمر یا گردن گسترش یافته است. ستون فقرات سومین محل شایع متاستاز سرطان است. سرطان متاستاتیک ستون فقرات ممکن است به هر قسمت از ستون فقرات شیوع پیدا کند - مهره های ستون فقرات (استخوان ها)، اعصاب، نخاع و غشاهای محافظ نخاع یا غلاف ها که شامه یا مننژ نامیده می شوند.
محققان تخمین می زنند که حداقل 30 درصد و تا 70 درصد از افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک، گسترش سرطان به ستون فقرات خود را تجربه خواهند کرد. متاستاز ستون فقرات بر مردان کمی بیشتر از زنان تأثیر می گذارد و متاستازها اغلب در بزرگسالان 40-65 ساله رخ می دهند.
سرطان متاستاتیک حدود 70 درصد از کل تومورهای ستون فقرات را تشکیل می دهد، بنابراین سرطان در گردن یا کمر بیشتر متاستاتیک است تا اولیه. برخلاف تومورهای متاستاتیک که در یک مکان ایجاد می شوند و به مکان دیگری منتقل می شوند، سرطان های اولیه آنهایی هستند که در محلی که در ابتدا رشد کرده اند گسترش می یابند (مثلاً ریه، پستان). این مقاله به تومورهای متاستاتیک ستون فقرات می پردازد.

تومور ستون فقرات متاستاتیک چیست؟

ستون فقرات یک هدف رایج در سرطان متاستاتیک است. سرطان هایی که از ریه، پستان و دستگاه گوارش سرچشمه می گیرند، سه سرطان محتمل برای شیوع به ستون فقرات هستند. پروستات، لنفوم، ملانوم و کلیه نیز از عوامل اصلی سرطان متاستاتیک ستون فقرات هستند.

تومور متاستاتیک ستون فقرات
تومورهای ستون فقرات متاستاتیک در سه گروه اصلی قرار می گیرند:

تومور اینترامدولار

تومورهای اینترامدولار در داخل نخاع رشد می کنند، اغلب در ناحیه گردن و نادر هستند - فقط پنج تا 10 درصد از کل تومورهای ستون فقرات در این گروه قرار می گیرند.

تومور اینترادورال

تومورهای اینترادورال در خارج از نخاع رشد می کنند، به طور معمول در غشا حلقی نخاع، ریشه های عصبی اطراف نخاع و در پایه کانال نخاع.

تومورهای اپیدورال یا اکسترادورال

اکثر تومورهای ستون فقرات متاستاتیک در این گروه قرار می گیرند. این تومورها در استخوان های ستون فقرات رشد می کنند و هنگامی که از مکان دیگری در بدن آغاز می شوند، ممکن است از آنها به عنوان متاستاز استخوان یاد شود.

اطلاعات بیشتر در مورد متاستاز استخوان

در حالی که سرطان می تواند به هر استخوانی در بدن گسترش یابد، بخش مرکزی ستون فقرات آن را به متداول ترین محل متاستاز استخوان تبدیل می کند. متاستاز استخوان، استخوانی است که حاوی سرطانی است که از ناحیه دیگری از بدن ایجاد شده است.
متاستاز استخوان می تواند بر استخوان های ستون فقرات با دو نوع سلول اصلی مسئول حفظ سلامت استخوان ها: استئوبلاست ها و استئوکلاست ها تأثیر بگذارد. استئوكلاست ها استخوان های قدیمی را می شكنند، در حالی كه استئوبلاست ها استخوان جدید می سازند. وقتی این سلول ها به صورت متعادل کار می کنند، استخوان های بدن قوی می مانند.
گاهی اوقات، متاستاز استخوان در ستون فقرات باعث می شود که استئوبلاست بیش از حد استخوان ایجاد کند که می تواند منجر به سفت شدن استخوان شود که به عنوان اسکلروز شناخته می شود.
در موارد دیگر، متاستاز استخوان می تواند برعکس عمل کند و باعث بیش از حد کار کردن استئوکلاست ها شود و باعث تجزیه بیش از حد استخوان شود. این مشکل می تواند منجر به ضعف استخوان ها و افزایش احتمال شکستگی ستون فقرات شود.
بیشتر متاستازهای استخوانی در ستون فقرات - 70 درصد - در ناحیه قفسه سینه مشاهده می شود، در حالی که 20 درصد در ناحیه کمر و 10 درصد در ستون فقرات گردنی قرار دارند.

متاستاز ستون فقرات

چه عواملی باعث تومور متاستاتیک نخاعی می شود؟

دانشمندان هیچ عامل خطر یا علتی را کشف نکرده اند که چرا سرطان در ستون فقرات در برخی افراد متاستاز می کند و برخی دیگر خیر. با این حال، آنها می دانند که چگونه این نوع تومورها ایجاد می شوند.
تومورهای متاستاتیک هنگامی تشکیل می شوند که سلولهای سرطانی از طریق جریان خون یا عروق لنفاوی، محل اصلی تومور (اولیه) را ترک کرده و آنها را به مناطق دیگر بدن منتقل می کنند. در حالی که بسیاری از این سلول ها پس از ترک تومور اولیه می میرند، برخی از آنها در مناطق دیگر بدن مستقر شده و رشد می کنند و تومورهای جدیدی ایجاد می کنند. اگر تومور جدید ایجاد شود، متاستاز نامیده می شود. وقتی دو یا چند تومور ایجاد می شود، از آن به عنوان متاستاتیک یاد می شود.

 

منبع
 


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس