جلوگیری از یبوست بعد از جراحی ستون فقراتعمل های جراحیعمل ستون فقرات - spinal surgery

جلوگیری از یبوست بعد از جراحی ستون فقرات

یبوست یک مشکل شایع در بسیاری از افرادی است که دوران ریکاوری بعد از جراحی ستون فقرات را پشت سر می گذارند و اغلب باعث ناراحتی و درد قابل توجهی می شود. در حالی که یبوست اغلب به عنوان بخشی از روند بهبودی در بیماران ذکر نمی شود، عوارض جانبی نامطلوب آن می تواند یک چالش مهم پس از جراحی ستون فقرات باشد.
بسیاری از جنبه های جراحی ستون فقرات وجود دارد که می تواند به یبوست کمک کند  از جمله بیهوشی ، استرس ، تغییرات در رژیم غذایی ، استفاده از داروهای ضد درد و کاهش سطح فعالیت.
علائم یبوست ممکن است ترکیبی از موارد زیر باشد:
•    درد و نفخ شکم
•    حالت تهوع و یا استفراغ
•    سفت شدن مدفوع یا عدم توانایی در دفع مدفوع
بهبودی از عمل جراحی نیازمند تمرکز است و عوارض منفی یبوست نباید به یک چالش تبدیل شود. در ادامه تعدادی از اقدامات قابل انجام برای جلوگیری از عوارض جانبی ناخوشایند و اغلب دردناک یبوست پس از جراحی ستون فقرات ذکر شده است.

اقدامات به منظور پیشگیری یا به حداقل رساندن یبوست

چند اقدام ساده وجود دارد که می تواند برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن درد و ناراحتی احتمالی ناشی از یبوست پس از جراحی ستون فقرات، کمک کند.

فعالیت فیزیکی

فعالیت را در اسرع وقت پس از جراحی افزایش دهید. پیاده روی یک روش عالی برای کمک به عملکرد طبیعی بدن است و همچنین به بهبودی جراحی کمک می کند.

عدم مصرف داروهای مخدر

مصرف داروهای مخدر (به عنوان مثال ویکودین، پرکوست، اکسی کانتین) را فقط برای مواردی که برای کنترل درد لازم است محدود کنید. مواد مخدر سرعت حرکت روده را کاهش داده و منجر به یبوست می شود. کمی بعد از جراحی برای کاهش درد به مسکن غیر دارویی مراجعه کنید تا خطر یبوست را کاهش دهد.

ملین

بعد از جراحی برای کاهش خطر یبوست ، به خصوص اگر قبلاً سابقه یبوست داشته اید، از یک فیبر ملین، نرم کننده مدفوع یا یک محصول ترکیبی استفاده کنید.

آب و مایعات

به مقدار کافی آب و مایعات غیر کافئین دار بنوشید، البته به شرطی که پزشک به دلیل دیگری مصرف مایعات را محدود نکرده باشد. آب آلو و آب سیب نیز ملین های طبیعی عالی هستند.

مصرف فیبر

برای تحریک روده ها از غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از فیبر هستند استفاده کنید. غذاهای سرشار از فیبر شامل لوبیا ، غلات سبوس دار و میوه های تازه (مانند هندوانه ، انگور) و سبزیجات (مانند کاهو ، هویج) است. محدود کردن غذاهایی که به یبوست کمک می کنند نیز مانند پنیر ، گوشت و غذاهای فرآوری شده ایده خوبی است.

وعده های غذایی کوچک

در طول روز برای کمک به روند هضم غذا وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید، نه وعده های غذایی بزرگ.

داروهای ضد یبوست

علاوه بر اقدامات فوق ، استفاده از داروهای ضد یبوست بدون نسخه را به صورت پیشگیرانه پس از جراحی اقدامی قابل قبول است. این دارو ها در اکثر فروشگاه های مواد غذایی ، فروشگاه های رفاه و داروخانه ها به راحتی موجود است. هنگام مصرف هر نوع دارو ، مهم است که دستورالعمل ها را به دقت بخوانید و یا در صورت وجود هرگونه سوال با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

ملین های فیبر فله (به عنوان مثال Citrucel ، FiberCon ، Metamucil)

این نوع ملین با افزودن فله به مدفوع ، که باعث ترغیب آب به ماندن در روده بزرگ می شود ، عمل می کند. اثربخشی این دارو ممکن است 12 ساعت تا 3 روز طول بکشد، بنابراین بهتر است درست بعد از جراحی برای جلوگیری از یبوست شروع به مصرف کنید.

نرم کننده های مدفوع (به عنوان مثال Colace ، Dialose ، DSS ، Surfak)

نرم کننده های مدفوع - که به آنها ملین های نرم کننده نیز گفته می شود - به مایعات کمک می کنند تا با مدفوع ترکیب شوند و آن را نرم شوند، زیرا مدفوع خیلی سفت ممکن است با وجود انقباضات طبیعی روده دفع نشود. اثربخشی نرم کننده های مدفوع معمولاً یک تا سه روز به طول می انجامد ، بنابراین گزینه خوبی برای شروع درست بعد از جراحی برای جلوگیری از سفت شدن مدفوع است که می تواند دردناک باشد.

ملین های محرک (به عنوان مثال Dulcolax ، Ex-Lax ، Milk of Magnesia)

این نوع ملین ها با تحریک انقباضات روده برای خارج کردن مدفوع عمل می کنند. آنها اغلب در عرض چند ساعت کار می کنند ، بنابراین اگر یبوست ایجاد شده باشد گزینه مناسبی است که می توانید استفاده کنید (به عنوان مثال چند روز پس از جراحی).

نرم کننده ترکیبی ملین و مدفوع (به عنوان مثال Senokot-S ، Peri-Colace)

محصولات ترکیبی می توانند فواید ملین و نرم کننده مدفوع را به همراه داشته باشند. به طور کلی طی 6 تا 12 ساعت اثر خود را نشان می دهند، بنابراین می توان برای مصرف آنها تا روز بعد از عمل صبر کرد.

شیاف (به عنوان مثال Dulcolax)

این کار هم به عنوان ملین و هم نرم کننده مدفوع عمل می کند. شیاف ها با انقباض روده بزرگ و بیرون راندن مدفوع کار می کنند ، در حالی که نرم می شوند تا راحت تر عبور کنند. شیافها به راست روده وارد می شوند و معمولاً به سرعت عمل می کنند.

انما

این روش به عنوان یک محرک روده عمل می کند و شامل تزریق مایعات (معمولاً آب یا نمک) به راست روده و روده بزرگ برای تحریک روده برای دفع مدفوع است. انما معمولاً یک بار امتحان می شود و در صورت عدم پاسخگویی توصیه می شود برای درمان یبوست به دنبال پزشک باشید.

پیشنهادات فوق شامل روش های مختلفی است که بیماران می توانند از بروز یبوست پس از جراحی ستون فقرات جلوگیری یا آن را کنترل کنند. با این حال ، اگر این اقدامات نتیجه ای نداشته باشد ، یا اگر ناراحتی یا یبوست طولانی مدت تجربه شود ، توصیه می شود به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. معمولاً یک پزشک عمومی برای درمان یبوست مناسب است.
 

منبع


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس