دیسکوگرام برای تشخیص دیسک کمر و کمردردعمل ستون فقرات - spinal surgery

دیسکوگرام برای تشخیص دیسک کمر و کمردرد

دیسکوگرام چیست؟

دیسکوگرام یک روش تشخیص پرتهاجمی است که از اشعه ایکس جهت بررسی دیسک های بین مهره ای ستون فقرات که موجب کمردرد می شود، استفاده می شود.از این روش عموما برای بررسی اولیه کمردرد استفاده نمی شود.و درصورتی که کمردرد علیرغم انجام اقدامات درمانی اولیه نظیرمصرف دارو و درمان های فیزیکی ، درد بیمار تسکین نیابد. در این صورت پزشک انجام دیسکوگرام را به منظور تشخیص این که کدام دیسک باید برداشته شود ضروریت می یابد.

دیسکوگرافی یا دیسکوگرام

کاربرد دیسکوگرام

دیسکوگرام توسط یک رادیولوژیست و در بیمارستان یا مراکز عکس برداری صورت می گیرد.از روش تشخیص دیسکوگرام جهت بررسی دیسک دردناک استفاده می شود.با تزریق ماده رنگی به درون مرکز دیسک، دیسک های پاره شده که نیاز به عمل جراحی است مشخص می شود. به همین جهت دلیل دقیق درد پشت مشخص می شود.

اقدامات قبل از انجام دیسکوگرام

چون این روش یک روش تشخیص پرتهاجمی است ، قبل از انجام این فرآیند،باید اقداماتی را انجام دهید که شامل:

انجام آزمایشاتی جهت بررسی درست کارکردن کلیه ها
انجام آزمایش جهت بررسی وضعیت انعقاد خون
قطع مصرف داروهای ضد انعقاد و آسپرین و داروهای ضدالتهابی
قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون
پرهیز از خوردن وآشامیدن یک شب قبل از انجام آزمایش

دیسکوگرام

کاربرد اشعه ایکس در دیسکوگرام

اشعه ایکس نوعی تابش مانند نور یا امواج رادیویی است. اشعه ایکس از بیشتر اشیا از جمله بدن انسان عبور می‌کند. دستگاه اشعه ایکس زمانی که به دقت برای قسمت مورد معاینه بدن به کار برده می‌شود، اشعه‌هایی را به صورت گروهی تولید می‌کند که از بدن عبور می‌کنند و تصویر حاصله روی یک فیلم فتوگرافیک یا دتکتور مخصوص ثبت می‌شود. قسمت‌های مختلف بدن، اشعه ایکس را در درجات مختلف جذب می‌کند. تراکم استخوان اشعه بیشتری نسبتی به بافت نرم مانند عضلات، چربی و ارگان‌ها جذب می‌کند و اشعه بیشتری از آنها عبور می‌کند. در نتیجه، استخوان‌ها در عکس گرفته شده به وسیله اشعه ایکس، سفید رنگ بوده و بافت‌های نرم، سایه‌ای خاکستری رنگ را تشکیل داده و هوا سیاه به نظر می‌رسد. تا این اواخر، تصاویر گرفته شده به وسیله اشعه ایکس روی ورق‌های فیلم بزرگ ظاهر می‌شود. امروزه، بیشتر تصاویر در قالب فایل‌های دیجیتالی تهیه و به صورت الکترونیکی ذخیره می‌شوند. این تصاویر ذخیره شده برای تشخیص و مدیریت بیماری به راحتی قابل دسترس هستند.

نحوه انجام دیسکوگرام

در فلوروسکوپی از یک پرتو پیوسته یا پالسی اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر روی صفحه فلورسنت یا مانیتور شبیه به تلویزیون استفاده می‌شود. زمانی که تصویربرداری با ماده کنتراست انجام می‌شود، قسمت‌های مورد آزمایش به وضوح تیره‌تر می‌شود (یا با معکوس کردن الکترونیکی، این قسمت‌ها سفید می‌شوند). این روش خاص عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس به پزشک کمک می‌کند تا مفاصل یا ارگان‌های داخلی بدن را در حال حرکت ببیند. تصاویر یا فیلم‌ها گرفته می‌شوند و به صورت الکترونیکی در کامپیوتر ذخیره می‌شوند.

کاربرد دیسکوگرام

بیشتر در مورد تخصص دکتر علیرضا شیخی بدانید:

جراح مغز

چه تجهیزاتی برای انجام دیسکوگرام بکار می رود؟

از جمله تجهیزات مهم جهت انجام این روش عبارتنداز:

یک میز رادیوگرافیک
دو یا چند لوله اشعه ایکس
مانیتوری شبیه به تلویزیون
دستگاه فلوروسکوپی که اشعه ایکس را به تصاویر ویدیویی تبدیل می کند.

عوارض جانبی دیسکوگرام

از جمله عوارض احتمالی یا عوارض جانبی که ممکن است ایجاد شود، عبارتنداز:

عفونت
تشدید کمردرد مزمن
سردرد
واکنش آلرژیک به رنگ
آسیب دیدگی عصب ها یا عروق خونی در ستون فقرات


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس