علل درد کمر را بشناسیدعمومیبیماری های ستون فقرات

علل درد کمر را بشناسید

علت درد کمر: مشکلات مربوط به ستون فقرات

کمردرد غالباً زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در مکان هایی مفاصل ، عضلات ، دیسک ها و اعصاب فرد در کنار هم قرار گرفته و حرکت می کنند وجود داشته باشد. پزشک می تواند بررسی کند که آیا فرد مبتلا به یکی از بیماری زیر هست یا خیر:

فتق یا لغزندگی دیسک: در این بیماری بافت نرم موجود در دیسک بین مفاصل فرد بیرون میاید. این مشکل معمولاً در اثر سایش و پارگی ایجاد می شود. فتق دیسک می تواند باعث ایجاد درد در کمر یا باسن شود زیرا اعصاب در آنجا تحت فشار قرار می گیرد.

بیرون زدگی (بالجینگ) دیسک: این بیرون زدگی یا "بالج ها" ، اما نه به اندازه فتق دیسک یکی دیگر از عارضه ها است. در این بیماری فرد معمولاً علائمی ندارد. اگر بر روی ریشه عصبی فشار وارد شود ، درد را احساس خواهید کرد.

بیماری دژنراسیون دیسک: در این بماری دیسک ها یا "جذب کننده های شوک" بین مهره های ستون فقرات ، کوچک یا پاره می شوند. این موضوع باعث می شود استخوان ها به هم ساییده شوند. این بیماری ممکن است با افزایش سن در فرد رخ دهد.

التهاب و سایش مفصل ساکروایلیاک: این مفصل مکانی است که ستون فقرات و لگن به هم متصل می شوند. این مفصل زیاد حرکت نمی کند ، اما بسیار مهم است زیرا بار بالاتنه بدن را به قسمت تحتانی بدن منتقل می کند. تورم و پوسیدگی غضروف مفصل می تواند پس از آسیب دیدگی ، به دلیل آرتروز ، عفونت یا حتی بارداری اتفاق بیفتد.

تنگی کانال نخاعی: در صورت داشتن این بیماری ، کانال ستون فقرات فرد باریک می شود. این موضوع فشار به ستون فقرات و اعصاب شما وارد می کند. در نتیجه ، پاها و شانه های فرد احتمالاً احساس بی حسی می کنند. این اتفاق برای بسیاری از افراد بالاتر از 60 سال رخ می دهد.

رادیکولوپاتی گردن: این بیماری یک عصب فشرده شده است. این بیماری معمولاً بر اثر چرخش استخوان یا فتق دیسک ایجاد می شود.

لغزش مهره یا اسپوندیلولیستزیس: در این بیماری استخوانی در ستون فقرات به جلو و خارج از مکان خود ، به طور معمول در قسمت تحتانی کمر می لغزد. شکل دژنراتیو این بیماری آرتروز است ، که باعث ضعیف شدن مفاصل و لیگامنت های نگه دارنده ستون فقرات می شود. این مشکل می تواند باعث شود که دیسک به جلو بر روی مهره حرکت کند.

حوادث و صدمات

تصادفات رانندگی ، افتادن ، کشیدگی عضلات ، فشار و شکستگی نیز از دلایل کمردرد است. صدمات می تواند به برخی از مشکلات جسمی منجر شود ، اما برخی می توانند تنها باعث درد شوند.

شکستگی ستون فقرات یا مهره ها: شکستگی در ستون فقرات فرد می تواند بر اثر ضربه به پشت ، افتادن یا در صورت ابتلا به پوکی استخوان رخ دهد، عارضه ای که باعث ضعف استخوان های فرد می شود.

پیچ خوردگی و کشیدگی: آسیب دیدگی به رباط ها ، عضلات و تاندون هایی كه از ستون فقرات و مفاصل آن حمایت می كنند می تواند منجر به كمردرد شود. این مشکل اغلب زمانی اتفاق می افتد که به طور همزمان چیزی را بلند می کنید و خم می شوید. همچنین می تواند به علت تصادفات رانندگی و صدمات ورزشی نیز اتفاق بیفتد.

اسپاسم: وقتی عضلات و تاندون ها در قسمت تحتانی کمر شما پاره شود ، این مشکل ممکن است رخ دهد. اسپاسم معمولاً هنگام وزنه برداری یا ورزش رخ می دهد.

 

محرک های مربوط به سبک زندگی

درد کمر می تواند بر اثر انجام کارهایی در زندگی روزمره رخ دهد ، مانند:

  • خمیده بودن در پشت میز کار
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • اضافه وزن داشتن
  • ورزش نکردن
  • سیگار کشیدن
  • پوشیدن کفش پاشنه بلند

 

نقش احساسات

قدرت احساسات را برای تحمل درد دست کم نگیرید. استرس می تواند منجر به تنش در عضلات کمر شود ، و افسردگی و اضطراب ممکن است باعث شود که درد حتی بدتر شود.

 

سایر علل

کمر درد همچنین می تواند به دلیل برخی بیماری های پزشکی باشد، مانند:

آرتروز: یک بیماری رایج که باعث سفتی ، تورم و التهاب می شود.

استئوآرتریت: این نوع آرتروز هنگامی اتفاق می افتد که غضروف و استخوان های شما پوسیده شود. این بیماری بیشتر در سنین میانسالی به بعد روی افراد تأثیر می گذارد.

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات: این بیماری نوعی آرتروز است که بر مفاصل و رباط های شما در ستون فقرات تأثیر می گذارد.

اسکولیوز یا انحنای ستون فقرات: این بیماری معمولاً به صورت مادرزادی است. اگر دردی ایجاد شود، معمولاً در اواسط زندگی فرد شروع می شود.

بارداری: اضافه وزن ناشی از برداری می تواند باعث کشیدگی عضلات شود.

تومورهای سرطانی: در موارد نادری این تومورها ممکن است درپشت فرد ایجاد شوند. این تومورها معمولاً در اثر سرطانی که در مکانی دیگر در بدن فرد شروع شده است ، شیوع یافته اند.

 

علل کمتر شایع درد کمر عبارتند از:

  • سنگ کلیه و عفونت
  • اندومتریوز ، ایجاد بافت رحمی در خارج از رحم
  • پوکی استخوان یا دیسکیت ، عفونت در استخوان ها و دیسک های ستون فقرات
  • فیبرومیالژیا ، بیماری ای که باعث درد گسترده در ماهیچه ها می شود

بسته به علت درد ، درمان فرد می تواند شامل تغییر در سبک زندگی ، دارو یا احتمالاً جراحی باشد. اگر در کمر خود احساس خوبی ندارید با پزشک صحبت کنید. او می تواند به شما کمک کند تا مشکل را کشف کنید و احساس بهتری داشته باشید.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس