علائم، علل و درمان درد گردن محوریبیماری های ستون فقرات

علائم، علل و درمان درد گردن محوری

درد گردن محوری چیست؟

رادیکولوپاتی گردنی به تحریک یا فشرده سازی عصب در محل ترک نخاع اشاره دارد. اعصابی که از نخاع گردنی منشعب می شوند، اعصاب محیطی نامیده می شوند و وظیفه هدایت سیگنال ها را از مغز به یک مکان خاص در بازو یا دست بر عهده دارند. سیگنال های منتقل شده از مغز برای حرکت عضلات استفاده می شوند، در حالی که سیگنال های منتقل شده به مغز احساس را ایجاد می کنند. هنگامی که یک عصب محیطی تحریک می شود، می تواند منجر به درد عضلانی، ضعف، بی حسی، سوزن سوزن شدن، سوزش یا احساس تغییر ناخوشایند در بازو، دست یا انگشتان شود.

در مقابل فشرده سازی اعصاب محیطی که در رادیکولوپاتی دیده می شود، میلوپاتی گردنی به فشرده سازی نخاع اشاره دارد. برخلاف اعصاب محیطی که اطلاعات را از قسمت خاصی از بدن منتقل می کنند، نخاع وظیفه حمل اطلاعات به بسیاری از نقاط بدن را بر عهده دارد. این منجر به طیف وسیعی از علائم می شود. علاوه بر علائم رادیکولوپاتی، بیماران مبتلا به میلوپاتی می توانند مشکلات تعادل و هماهنگی، از دست دادن مهارت های حرکتی خوب و بی اختیاری روده یا مثانه را نشان دهند.

 

درد گردن محوری چقدر شایع است؟

گردن درد محوری بسیار شایع است و تقریباً 10٪ از افراد در بخشی از زندگی درگیرآن می شوند. خوشبختانه، اکثر این افراد علائمی ندارند که نیاز باشد فعالیت روزانه خود را محدود کنند.

 

علائم درد محوری گردن چیست؟

درد در گردن خلفی از علائم اصلی درد محوری گردن است. درد ممکن است گاهی به پایه جمجمه، شانه یا تیغه شانه برسد. علائم دیگر شامل سفتی گردن، سردرد و درد موضعی عضلانی یا گزگز می باشد.

 

عوامل خطر در ایجاد درد محوری گردن چیست؟

حالت بد، ارگونومی و ضعف عضلات گردن می تواند خطر ابتلا به گردن درد محوری را افزایش دهد. عوامل خطرساز برای ایجاد درد مزمن عبارتند از: سن بالا، دردی که در اثر تروما شروع شده باشد، کمردرد علاوه بر گردن درد، سردرد، افسردگی، درد شدید گردن و دردی که باعث اختلال در خواب می شود.

 

گردن درد محوری چگونه تشخیص داده می شود؟

بیشتر موارد درد محوری گردن بر اساس علائم و یافته های معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. در صورت مشاهده "علائم هشدار دهنده" باید فوراً به پزشک مراجعه کیند تا معاینه شوید. ممکن است پزشک برای رد عفونت، سرطان یا شکستگی، رادیوگرافی، سی تی اسکن یا MRI ستون فقرات گردن تجویز کند. این علائم شامل ضربه قبلی (به عنوان مثال، زمین خوردن، تصادف رانندگی)، تب، کاهش وزن، تعریق شبانه و درد مداوم است.

دلایل روماتیسمی درد گردن شامل سفتی صبحگاهی است که در طول روز بهبود می یابد. اگر علائم بیش از 6 هفته ادامه داشته باشد، تصویربرداری از ستون فقرات ممکن است تجویز شود، به ویژه در بیمارانی که قبلاً جراحی گردن یا ستون فقرات انجام داده اند یا نگرانی برای رادیکولوپاتی گردن گردن یا میلوپاتی وجود دارد.

 

گردن درد محوری چگونه درمان می شود؟

طیف گسترده ای از گزینه های درمانی برای درد محوری گردن وجود دارد. بیشتر بیماران مبتلا به گردن درد محوری نیازی به جراحی ندارند. بازگشت زود هنگام به فعالیت های طبیعی یکی از مهمترین کارهایی است که بیمار می تواند برای جلوگیری از مزمن شدن درد گردن حاد انجام دهد. درمان های پزشکی اصلی معمولاً شامل استامینوفن و داروهای ضد التهاب هستند. گاهی اوقات شل کننده عضلانی نیز تجویز می شود.

تمرینات کششی ملایم یا فیزیوتراپی می تواند مفید باشد. تا زمانی که شکستگی ستون فقرات گردنی تشخیص داده نشده باشد، استفاده از بریس های گردنی در محوری گردن درد بحث برانگیز است. اگر درد شدید باشد ممکن است از گردن بند طبی استفاده شود اما باید در مدت 3 روز از شروع درد قطع شود.

شواهد متناقضی در مورد سایر گزینه های درمانی موجود برای افرادی که از گردن درد رنج می برند وجود دارد. خوشبختانه اکثر این روشهای درمانی مضر نیستند. سایر گزینه های درمانی غیرتهاجمی شامل تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)، درمان الکترومغناطیسی، درمان کایروپراکتیک، طب سوزنی، لیزر درمانی و درمان شناختی رفتاری است. درمانهای تهاجمی مانند تزریق، نوروتومی (فرسایش عصبی) و جراحی بندرت مورد نیاز است اما در موارد خاص می تواند مفید باشد.

 

دلایل درد محوری گردن چیست؟

ساختارهای آناتومیک متنوعی وجود دارد که می تواند باعث درد گردن محوری شود. صدمه به ماهیچه ها و رباط های حمایت کننده از جمجمه و ستون فقرات گردنی یکی از دلایل عمده درد است و می تواند با حالت بد بدن، ارگونومی یا ضربه ایجاد شود. با افزایش سن، تحلیل رفتن عضلات و آرتروز می تواند بر بدنه مهره ها، دیسک های مهره ای یا مفصل های صورت تأثیر بگذارد و باعث درد گردن شود.

آرتروز شانه یا پارگی روتاتور کاف می تواند درد محوری گردن را تحریک کند. در برخی موارد نادر، درد محوری گردن می تواند به دلیل اختلال در عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (مفصلی که اجازه حرکت فک را می دهد) یا رگ های خونی گردن باشد. در اکثر موارد، دقیقاً علت درد مشخص نمی شود. با توجه به اینکه درد محوری گردن معمولاً خود محدود کننده است و درمان اولیه بدون در نظر گرفتن ساختار آناتومیک مشابه است، این مسئله نباید نگران کننده باشد.

 

پیش آگهی کسی که دچار گردن درد محوری است چیست؟

علائم معمولاً در طی 4-6 هفته از شروع درد برطرف می شوند. دردی که فراتر از این بازه زمانی باقی بماند، باید با مراجعه به پزشک همراه باشد.

 

چگونه می توان از گردن درد محوری جلوگیری کرد؟

  • قوی نگه داشتن عضلات گردن می تواند از بروز گردن درد محوری جلوگیری کند.
  • حالت مناسب هنگام خواب شامل خوابیدن به پشت یا پهلو با بالشی است که از خط طبیعی گردن پشتیبانی می کند.
  • هنگام استفاده از رایانه، اطمینان حاصل کنید که چشمان شما با یک سوم بالای صفحه قرار دارند.
  • هنگام خواندن، با نگه داشتن سر در حالت استراحت روی بازو، از خم شدن طولانی مدت گردن (نگاه کردن به پایین) خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که در صورت استفاده از عینک، آن را به روی پل بینی خود به بالا می کشید.

 

نکات کلیدی که باید در مورد درد محوری گردن به خاطر بسپارید:

  • گردن درد محوری شایع است و بندرت به درمان جراحی نیاز دارد.
  • درد محوری با دردی مشخص می شود که در ستون فقرات گردنی بدون اختلال حرکتی یا حسی در دستها یا اندام تحتانی قرار دارد.
  • بهینه سازی وضعیت بدن، ارگونومی و قدرت عضلانی می تواند از بروز آن جلوگیری کرده و به کاهش علائم درد محوری گردن کمک کند.

دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس