تشخیص تومور ستون فقراتبیماری های ستون فقرات

تشخیص تومور ستون فقرات

سابقه بیمار

گرفتن شرح حال بیمار اولین مرحله مهم هنگامی ست که درد کمر جدید ایجاد شده است. برخی از اطلاعات اساسی جمع آوری می شود ، از جمله علائم فعلی ، شرایط قبلی ، بیماری های گذشته ، آسیب دیدگی ها ، داروها ، رژیم غذایی و سبک زندگی و سابقه خانوادگی فرد.

 

برای بیماران با سابقه فعلی یا قبلی سرطان در ناحیه دیگری از بدن ، به طور معمول خطر ابتلا به تومور ستون فقرات افزایش می یابد. بسته به مرحله یا شدت سرطان ، روش های درمان ممکن است متفاوت باشد.

 

معاینه فیزیکی

پزشک در امتداد پشت (یا گردن) را لمس کرده و هرگونه ضایعه ، برجستگی ، بی ثباتی یا سایر ناهنجاری ها را بررسی می کند. آزمایشات بالینی همچنین ممکن است برای بررسی بازو و یا پاها برای موارد زیر انجام شود:

  • استحکام - قدرت
  • احساس
  • عکس العمل

تشخیص تومور ستون فقرات

هر عملکرد عصبی غیرطبیعی می تواند التهاب یا فشردگی نخاع و یا یک عصب نخاعی را نشان دهد و ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.

 

تصویربرداری پزشکی

وقتی مشکوک به کمر درد ناشی از تومور ستون فقرات باشید ، ممکن است فناوری های مختلف تصویربرداری پزشکی توسط پزشک تجویز شود.

 

سی تی اسکن

سی تی اسکن به طور فزاینده ای به عنوان تصویربرداری ابتدایی برای مشکلات مشکوک در ستون فقرات استفاده می شود ، زیرا در مقایسه با رادیوگرافی ، نمای کاملی از استخوان ها ایجاد می کنند. در سی تی اسکن از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد جزئیات بیشتر در تصاویر استفاده می شود.

 

ام آر آی (MRI)

اسکن MRI در مشاهده بافت های نرم بهترین است و می تواند به ویژه در تشخیص تومور از سایر ساختارهای عصبی عروقی مفید باشد. اسکن MRI با استفاده از کنتراست گادولینیوم می تواند به تشخیص وجود تومور در خارج ستون فقرات یا داخل آن کمک کند.

 

پت اسکن (PET)

پت اسکن می تواند در تأیید تومور بودن ناهنجاری موجود در روش های تصویربرداری دیگر مفید باشد. مقدار کمی از ردیاب رادیواکتیو ، نوعاً یک نوع قند ، که از طریق جریان خون جریان دارد به بیمار تزریق می شود. سپس از یک دوربین ویژه برای شناسایی مناطقی از بدن که ردیاب های رادیواکتیو در آن جمع شده اند استفاده می شود ، که احتمالاً در سلول های تومور وجود دارد.

 

اسکن استخوان

این اسکن شامل تزریق یک ماده رادیواکتیو (ردیاب) است که از طریق جریان خون جریان دارد و توسط استخوان ها جذب می شود. سپس از یک دوربین ویژه برای دیدن واضح استخوان ها و هرگونه نواحی تغییر غیرطبیعی در آنها استفاده می شود که به آن ناحیه داغ می گویند.

در مواردی که ام آر آی موجود نباشد ، ممکن است سی تی اسکن با میلوگرافی (ماده حاجب) برای تجسم بافت های نرم مانند تومورها ، علاوه بر استخوان ها انجام شود.

تومور ستون فقرات

نمونه برداری

هنگامی که بر اساس تصویربرداری مشکوک به تومور ستون فقرات هستیم ، ممکن است برای بررسی و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد تومور ، نمونه برداری انجام شود. دو نوع کلی نمونه برداری از تومورهای ستون فقرات عبارتند از:

  • بیوپسی سوزنی از راه پوست. یک سوزن با استفاده از هدایت رادیوگرافی از طریق پوست و داخل تومور وارد می شود. نمونه برداری از سوزن از راه پوست رایج ترین نوع در هنگام تلاش برای تشخیص تومور ستون فقرات است.
  • بیوپسی باز این نمونه برداری جراحی باز محسوب می شود و معمولاً زمانی اتفاق می افتد که جراحی دیگری از قبل برنامه ریزی شده باشد. بیوپسی باز ممکن است برشی باشد (بخشی از تومور را بردارید) یا خارج کند (تمام تومور را بردارید).

گاهی اوقات در تومورهای ستون فقرات نمونه برداری انجام نمی شود ، مانند مواردی که سرطان پیشرفته قبلاً از قسمت دیگری از بدن به ستون فقرات گسترش یافته است.

 

آزمایش خون

آزمایش خون همچنین ممکن است بخشی از فرایند تشخیص تومورهای ستون فقرات برای کمک به غربالگری سرطان باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون به تأیید اینکه در اصل یک تومور متاستاتیک (ثانویه) در ستون فقرات مانند پستان یا پروستات وجود دارد ، کمک کند.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر علیرضا شیخی
    شماره تماس